Er valt nogal wat onheil te vermelden op de route die bestelde artikelen van A naar B maken. Een brandende zon doet zijn werk, felle regen penetreert het karton van de dozen, oude weggetjes zorgen voor butsen en botsen van verpakkingen onderweg, een verpakking kan bij iemand zomaar uit de handen vallen. Verpakkingsmaterialen hebben het niet gemakkelijk maar zijn broodnodig want ze bieden toch enige bescherming. Dat was al zo in het oude Egypte van de Farao’s. Die verpakten kostbare spullen in papyrus. Ook in de middeleeuwen werden spullen zo goed mogelijk beschermd; vaak door houten kratten in te zetten die met linnen werden bespannen. Door de hele historie heen werd getracht reizende spullen een beetje weerbaar op pad te sturen. Dat pad werd wel steeds drukker want door de industriële revolutie kreeg de handel een gigantische impuls. Dat had invloed op verpakkingsmaterialen. Tegenwoordig is de winnaar van alle verpakkingen het golfkarton. Onbetwist nummer één.
Evolutie van verpakkingsmaterialen
Ga je door de tijd heen, dan zie je dat verpakkingen evolueren. Van Chinees bamboeblad naar Egyptisch papyrus, van mand naar krat en kist en uiteindelijk naar de doos van karton. Is die doos nu het eindpunt in de verpakkingenreis? Dat valt te ontkennen want nieuwe, nog duurzamere verpakkingen worden al druk ontwikkeld. De komende tijd zal het karton op het ereschavotje blijven staan maar deze verpakkingskampioen moet ook eens plek ruimen voor weer nieuwe, nog ‘groenere’ verpakkingen. De doos zelf is overigens nog niet uit ontwikkeld. Die komt ook steeds in nieuwe versies op de markt. Er is een versie die haar persoonlijker maakt. Dan wordt er een kaartje aan toegevoegd of een QR-code opgedrukt. Scan je die code, dan geeft de verkoper je een persoonlijk bedankje.
Einde voor het karton?
Maar met dat ‘groen’ gaat het nog verder. Want er zijn al experimenten met algenverpakkingen. Dan gaat de papierpulp voor het golfkarton dus exit. Niet de pulp, maar de alg wordt als bouwsteen voor dozen gebruikt. Algen zijn wel heel groen. Ze zijn makkelijk om te telen. En terwijl ze groeien, absorberen ze ook nog CO2! Algen maken daarbij ook sterke verpakkingsmaterialen die ook nog eens waterdicht zijn. Een uitstekende concurrent voor plastic verpakkingen, straks.
Maathouden bij verpakkingsmaterialen
De komst van algenverpakkingen mag dan goed zijn voor de ecologische voetstap van verpakkingen. Maathouden is er zeker ook eentje. Daarmee wordt gewoon bedoeld dat we anders met verpakkingen om leren gaan. Niet langer stop je een klein artikel in een reuzendoos. Waarom moet een horloge in een enorme schoenendoos? Waarom moet een pizzaschep van 90 cm in een verpakking die bijna 2 m lang is? Een poster hoort wel thuis in een koker maar die hoeft echt de lengte van een giraffennek niet te evenaren. Inhoud en verpakking gaan steeds beter op elkaar afgestemd worden.
De kracht van QR
Verpakkingsmaterialen worden ook ‘mondiger’. Ze gaan met de klant in gesprek. Dat doen ze door een QR-code te tonen. Bijna iedereen kan die al gemakkelijk met de smartphone scannen. Zo gaan verkopers in gesprek met hun klanten. En verleiden ze die klanten tot nieuwe aankopen met aanbiedingen. Of geven ze links naar mooie visuele internethandleidingen voor het net gekochte en uitgepakte item. Dat is pas nazorg.